دوشنبه, 31 ارديبهشت 1403

نشانه های اعتیادبه گوشیهای هوشمند

  • دوشنبه, فروردين 20 1397

نشانه های اعتیاد به گوشی های هوشمند


اگر بیشتر از اینکه حس کنید گوشی همراه شما یک ابزار است، احساس می کنید گوشی شما عضوی از بدن شماست، ممکن است شما به آن اعتیاد داشته باشید. همه می دانند که گوشی های هوشمند زندگی را آسان می کنند. آنها کار های روزمره ای از جمله چک کردن آب و هوا، یافتن دستور تهیه غذاها، ارتباط با دوستان و یا اطلاع یافتن از احوال و کارهای افراد مشهور را تا حد بسیار بالایی تسهیل می کنند. اما برای افرادی که به نوموفوبیا مبتلا می باشند، گوشی های هوشمند نسبت به فایده شان، ضرر بیشتری دارند. نوموفوبیا نام علمی اعتیاد به موبایل است. این کلمه به معنی “ترس از بدون گوشی بودن” می باشد. بله! اعتیاد به گوشی هوشمند تا حدی جدی است که برای آن اصطلاح علمی مخصوص خودش ساخته شده است. در واقع طبق یک مطالعه انجام شده توسط دانشگاه دربی، از هر ۸ نفر یک نفر به گوشی همراهش اعتیاد دارد. با وجود اینکه نوموفوبیا تاکنون در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری بیماری های روانی ثبت نشده است، علائم و عوارض اعتیاد به گوشی هوشمند از روانی تا فیزیکی متغیرند و برای افرادی که به این عارضه مبتلایند بسیار واقعی می باشند. خبر خوب چیست؟ تشخیص اعتیاد به گوشی هوشمند بسیار ساده است و می توان در صورت تشخیص آن را کنترل نمود تا به یک مشکل بزرگتر تبدیل نشود.

 

۱۹ نشانه اعتیاد به گوشی های هوشمند

۱- شب ها خوابتان نمی برد

ثابت شده است اعتیاد به گوشی هوشمند، با بیخوابی مرتبط است. تحقیقات نشان داده اند که نور آبی که صفحه گوشی هوشمند شما از خود می تاباند، چرخه خواب شما را مختل می کند و باعث می شود سخت تر خواب تان ببرد. اگر احساس می کنید تا لحظه ای که خواب تان بگیرد، نمی توانید گوشی تان را کنار بگذارید، با وجود اینکه می دانید این کار ممکن است با خواب شما مداخله داشته باشد، شما به گوشی هوشمندتان معتاد شده اید.

۲- شما زیاد استرس زده می شوید

اعتیاد به گوشی هوشمند تنها به این معنا نیست که شما زیاد به صفحه گوشی تان خیره می شوید. علاوه بر این علائم قابل لمسی نیز وجود دارند که نشان می دهند شما به شکلی که بر زندگی روزمره تان تاثیر گذار است، به گوشی هوشمند تان وابسته شده اید. در برخی از افرادی که به گوشی همراه اعتیاد دارند، این به آن معناست که حتی فکر اینکه لحظه ای از گوشی شان دور باشند، برای آن ها مضطرب کننده است و بدون گوشی شان به هیچ جا نمی توانند بروند.

۳- شبکه های اجتماعی برای شما مضطرب کننده می باشند

اگر شما مدام در حال چک کردن تلفن همراه تان هستید، احتمال اینکه شما توسط اخباری که در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و یا اینستاگرام می بینید، استرس زده شوید بیشتر است. طبق یک مطالعه مناظرات سیاسی موجود در فیسبوک بر روی ۴۲ درصد افرادی که همواره سرشان در گوشی شان بود و همچنین بر روی ۲۷ درصد افرادی که عادت های مرتبط با گوشی شان سالم تر بود، اثر احساسی منفی داشت.

۴- نمی توانید بدون چک کردن گوشی همراه تان بی حرکت بایستید

طبق یک تحقیق منتشر شده در نشریه Deloitte، یک فرد آمریکایی به طور میانگین در هر روز ۴۷ بار تلفن همراه خود را چک می کند. این مقدار، مقدار بسیار بالایی است بنابراین اگر دیدید در روز بیشتر از این عدد تلفن همراه خود را چک می کنید، به احتمال زیاد، شما از نوموفوبیا رنج می برید.

۵- زمان از دست می دهید

آیا این اتفاق که بعد از مدتی ناگهان به خودتان بیایید و متوجه شوید برای یک مدت طولانی سرتان در گوشی تان بوده، زیاد برای شما رخ می دهد؟ اگر هر گاه حوصله تان سر می رود همواره به سمت گوشی تان می روید این می تواند علامتی از اعتیاد شما به گوشی هوشمند تان باشد.

۶- زیاد حواستان پرت می شود

آیا شما مدام از اتفاقاتی که در جمع دوستان تان می افتد، با وجود اینکه با آنها هستید، غافل می شوید؟ داشتن توجه بسیار زیاد به تلفن همراه تا حدی که مکالمات و افراد اطراف تان را نادیده بگیرید، می تواند نشانه ای از اعتیاد شما به گوشی هوشمند تان باشد. در واقع، مکالمه یک تمرین مفید برای مغز شما است، بنابراین هنگامی که صحبت کردن با دوستان تان را برای کاری مانند چک کردن فیس بوک از دست می دهید، در واقع فرصتی برای تیز کردن ذهن تان را از دست داده اید.

۷- نمی توانید چک کردن شبکه های اجتماعی را متوقف کنید

اعتیاد به شبکه های اجتماعی اینترنتی به هیچ وجه به اعتیاد به گوشی های هوشمند بستگی ندارد، اما اگر شما بخاطر شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و یا اینستاگرام نمی توانید گوشی خود را زمین بگذارید، این پدیده ممکن است به نوموفوبیا منجر شود.

۸- بیشتر از اینکه صحبت کنید چت می کنید

یکی از اثرات مخرب اعتیاد به گوشی های هوشمند این است که ممکن است شما را از دنیای واقعی جدا کند. اگر بیشتر از اینکه به صورت زبانی صحبت کنید، حرفهایتان را تایپ می کنید، احتمالا وقت آن است که با یکی از دوستانتان یک فنجان قهوه بنوشید.

۹- بدون هیچ دلیل یا هدف خاصی در صفحه های مجازی می گردید

گذراندن ساعت هایتان در فضای مجازی مانند یک زامبی که به جای خوردن مغز، به دنبال لایک جمع کردن است، علامتی است از این که ممکن است شما نیاز داشته باشید عادات مرتبط با گوشی هوشمندتان را تغییر دهید.

  • ممکن است فکر کنید اینکه مدام به تلفن خود نگاه می کنید، تنها به این دلیل است که شما “هیچ کار بهتری برای انجام دادن ندارید”، اما تقریبا هر کار دیگری از بی هدف تلف کردن زمان در فضای مجازی بهتر است.

۱۰- در جیب تان ارتعاش های خیالی احساس می کنید

 

اگر از اعتیاد به گوشی های هوشمند رنج می برید، احتمالا می دانید منظورمان چیست. احساس می کنید که گوشی شما دارد می لرزد، اما زمانی که آن را چک می کنید، می بینید هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است. این می تواند نشانه ای از این باشد که شما آنقدر برای استفاده از گوشی تان هیجان دارید که بدن شما مشتاقانه محرک های دیگر را به عنوان یک پیام در گوشی تان تفسیر می کند. این هیجان زدگی همچنین ممکن است حواس شما را از خانواده یا دوستان تان پرت کند.

۱۱- در حال رانندگی چت می کنید

ناتوانی در متوقف کردن انجام کاری، علی رغم آگاهی از عواقب منفی آن کار در سلامت یا زندگی، نشانه ای کلاسیک از اعتیاد است و این دقیقا کاری است که اگر در هنگام رانندگی از گوشی همراه تان استفاده کنید، دارید انجام می دهید. در واقع زمان واکنش افرادی که هنگام رانندگی چت می کنند، نسبت به افرادی که مست رانندگی می کنند بدتر و طولانی تر است. اگر نمی توانید در حال رانندگی تلفن خود را کنار بگذارید، دارید خود و دیگر افراد حاضر در جاده ها را در معرض خطر قرار می دهید.

۱۲- ناراحتی فیزیکی تجربه می کنید

 

علاوه بر ایجاد اضطراب، هنگامی که به گوشی خود معتاد هستید و گوشی تان در دسترس تان نیست، کلافه می شوید. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که تلفن های همراه شان ضبط شده بود یا گم شده بود، تغییرات فیزیکی از جمله افزایش ضربان قلب، فشار خون و احساس کلافگی را تجربه کردند و توانایی های شناختی آنها زمانی که صدای زنگ خوردن تلفن شان را شنیدند، اما نمی توانستند به آن پاسخ دهند،کاهش یافت.

۱۳- نمی توانید بدون گوشی همراه تان منزل را ترک کنید

اگر هنگامی که در راه هستید تا کار ساده ای را انجام دهید و ناگهان متوجه شوید گوشی تان همراه تان نیست، به خانه برمی گردید و آن را بر می دارید؟ داشتن این درجه از وابستگی به یک دستگاه سالم نیست و می تواند نشانه ای از نوموفوبیا باشد.

۱۴- وقت زیادی تلف می کنید

یک آمریکایی به طور متوسط در هر روز بین چهار تا پنج ساعت به گوشی خود نگاه می کند. اگر مقدار زمان بیشتری از این را صرف گوشی خود می کنید، ممکن است به گوشی هوشمند تان اعتیاد داشته باشید.

۱۵- بدون گوشی تان احساس تنهایی می کنید

استفاده بیش از حد از گوشی ممکن است منجر به افزایش احساس خجالت زدگی یا تنهایی شود که به وضوح این پدیده ناشی از انزوائی که شما هنگامی که تمامی زمان خود را در جهان مجازی می گذرانید برای شما به وجود می آید، می باشد. اگر با وجود اینکه تعداد دوست هایتان در فیسبوک را بیشینه کرده اید، احساس تنهایی می کنید، به جای اینکه در فضای مجازی پست بگذارید یا پست دیگران را ببینید، به یکی از دوستان تان زنگ بزنید.

۱۶- هیچ گاه بدون گوشی همراه تان غذا نمی خورید

هنگامی که برای خوردن شام با دوست تان می نشینید، اولین کاری که انجام می دهید این است که گوشی خود را روی میز می گذارید تا بتوانید هر زمانی که خواستید به آن نگاه کنید. اگر چنین است، شما در واقع دارید به گوشی تان اجازه می دهید بر روی روابط شما با دوستان تان اثر بگذارد، که این پدیده نشانه ای از اعتیاد است.

۱۷- به دلیل استفاده بیش از حدتان از گوشی همراه، رابطه رمانتیک شما در خطر قرار دارد

 

۹ درصد افراد اذعان می کنند در حالی که در حال داشتن رابطه جنسی با شریک زندگی خود بوده اند، از گوشی شان استفاده کرده اند. اگر شما هم جزو این دسته اید این عادت بد را کنار بگذارید! هیچ دلیل منطقی برای چک کردن توییتر زمانی که دارید با معشوقه تان صمیمی تر می شوید، وجود ندارد.

۱۸- غریزی رفتار می کنید

اعتیاد به گوشی های هوشمند با افزایش رفتارهای غریضی مرتبط شده است. گذراندن زمان بیش از حد در گوشی می تواند منجر به عدم تعادل شیمیایی مغز شما شود و با افسردگی، اضطراب، بی خوابی و رفتارهای غریزی و ناگهانی مرتبط شده است.

۱۹- برایتان غیرممکن است که ترک کنید

اگر چندین بار برای کاهش میزان استفاده از گوشی تان تلاش کرده اید و هر دفعه ناکام بوده اید، این پدیده نشانه ای مطمئن از اعتیاد به گوشی های هوشمند است. به جای اینکه سعی کنید استفاده از گوشی تان را به صورت ناگهانی قطع کنید و یک شبه راه چند ماهه را بپیمایید، سعی کنید استفاده تان را کم کم تا زمانی که به تعداد ساعت های استفاده روزانه هدف خود برسید، پایین بیاورید.

رسانه دکتر سلامت