یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

غذادرمانی افسردگی

  • دوشنبه, تیر 04 1397

غذاهایی که بهتر از داروها با افسردگی مقابله می کنند

منیزیم موجود در بادام یک راه معجزه آسا برای درمان میگرن و افسردگی است

غذاهایی که بهتر از داروها با افسردگی مقابله می کنند

با پیشرفت تکنولوژی و ماشینی شدن زندگی ها افسردگی بیشتر به سراغ انسان ها می آید. استفاده از مواد غذایی که به سلامت مغز کمک می کنند یکی از راهکارهای خوب برای جلوگیری از افسردگی است. در این مقاله مواد غذایی که بهتر از داروها با افسردگی مقابله می کنند را بشناسید.

گردو:

سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ است که خلق‌وخو را بهبود می‌بخشد

خواص گردو بسیارند. گردو یکی از منابع اصلی اسید‌های چرب امگا ۳ است. چندین تحقیق درمورد امگا۳ انجام شده‌ است. همه‌ی آنها نشان می‌دهند این اسیدهای چرب در بهبود عملکرد مغز مؤثرند و علائم افسردگی را کاهش می‌دهند. یکی از جالب‌ترین این تحقیقات در مجله‌ی روان‌شناسی بریتانیا منتشر شد. نویسنده‌ی این تحقیق می‌پرسد چرا بسیاری از تحقیقات زیست شناختی، از ژنتیک گرفته تا دارو‌سازی، به انتقال‌دهنده‌های عصبی مربوط می‌شود. درحالی‌که تقریبا ۸۰ درصد مغز پستانداران از چربی (لیپید) تشکیل شده است. امروزه تحقیقات زیادی نقش اساسی لیپید‌ها را در عملکرد مغز بررسی کرده‌اند. درعین‌حال غذاهای مدرن روز‌به‌روز از این اسید‌های چرب امگا۳ دورتر می‌شود. در قرن اخیر، این دوری باعث شده که شاهد افزایش چشمگیری در بیماری‌های روانی باشیم

انواع توت:

پر از آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که سلول‌های شما را ترمیم می‌کنند

تمشک آبی، تمشک قرمز، توت‌فرنگی و تمشک سیاه بالاترین میزان آنتی اکسیدان‌ را درمیان غذاها دارند. سعی کنید انواع توت‌ها را در صبحانه‌ی خود بگنجانید. درباره‌ی این موضوع تحقیق در مجله‌ی پزشکی تغذیه و محیط منتشر شده است. در این تحقیق نیمی از بیماران برای دو سال با آنتی‌اکسیدان و نیمی از آنها با پلاسبو درمان شدند. بعد از ۲ سال آنهایی که با آنتی‌اکسیدان درمان شده‌ بودند، افسردگی خیلی خفیف‌تری داشتند. آنتی‌اکسیدان‌ها مثل تعمیرکار DNA عمل می‌کنند. آنها سلول‌ها را تعمیر می‌کنند و در پیشگیری از سرطان و سایر بیماری‌ها مؤثرند.

پیاز:

سرشار از آلومینیوم است که با سرطان مبارزه می‌کند

معمولا کسی نمی‌گوید پیاز باعث بهبودی حال روحی شما می‌شود. اما، دکتر فورمن این سبزی را یکی از بمب‌های سبز سلامتی می‌داند، زیرا پیاز و خیلی از سبزیجات آلومینیومی (سیر، پیازچه، پیازکوهی، موسیر و پیاز بهار) خطر ابتلابه چندین نوع سرطان را کاهش می‌دهند.

دکتر فورمن می‌گوید: «استفاده‌ی دائم از سیر و پیاز خطر ابتلا به سرطان دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد. این سبزیجات همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های فلاونوئید ضدالتهاب هستند. این مواد هم خواص ضدسرطانی زیادی دارند». حالا دوباره به رابطه‌ی بین دستگاه گوارش و مغز فکر کنید؛ می‌بینید که چرا غذاهای ضدسرطان به بهبود حال روحی شما هم کمک می‌کنند.

گوجه :

سعی کنید هر روز حداقل ۶ گوجه فرنگی کوچک را در سالاد خود بریزید. چون گوجه‌فرنگی یکی از منابع اصلی فولیک اسید و اسید آلفالیپوئیک است. هر دوی این مواد برای مبارزه با افسردگی بسیار مفید هستند. مقاله‌ای در این مورد در مجله‌ی روان‌شناسی و عصب‌شناسی منتشر شده است. طبق این مقاله، تحقیقات زیادی نشان می‌دهند تقریبا یک‌سوم بیماران افسرده کمبود فولات دارند.

اسید فولیک از افزایش هموسیستئین در بدن جلوگیری می‌کند. هموسیستئین از تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی مهم مانند سروتونین، دوپامین و نوراپی نفرین جلوگیری می‌کند. اسید آلفالیپوئیک یکی از مواردی است که در رابطه‌ی تغذیه و بدن نقش مهمی دارد. بنابراین می‌توانید این ماده‌ را به‌عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. این ماده کمک می‌کند گلوگوز به انرژی تبدیل شود؛ بنابراین حالات روحی را بهبود می‌بخشد

جو دوسرسبوس دار:

این ماده غذایی منبع طبیعی ویتامین های گروه B و فیبرهاست که فرایند هضم را تسهیل کرده و سطح قند خون را متعادل می کند که مانع از افزایش ناگهانی قند خون که معمولا عامل حالات تندخویی و تحریک پذیری است می شود. به علاوه، جو دوسر منبع طبیعی تریپتوفان است که این اسید آمینه برای تولید سروتونین ضروری خواهد بود. سروتونین ناقل عصبی در رفع حالات افسردگی محسوب می شود.

ماهی های دریایی:

انواع ماهی های دریایی منبع اسیدهای چرب ضروری و پروتئین هایی هستند که علاوه بر کنترل وزن به حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی نیز کمک می کنند. این ماهی ها همچنین برای مقابله با افسردگی نیز توصیه می شوند زیرا کمبود نوعی از اسیدهای چرب موجود در آنها موجب تشدید علائم افسردگی می شود. این چربی ها که به طور طبیعی در بدن ساخته نمی شوند می تواند در کاهش علائم اضطراب، اختلالات خواب و ناراحتی عمیق مؤثر باشد. از جمله این ماهی ها می توان به ماهی آزاد، تن، ساردین و ماکرو اشاره کرد.

شیره نیشکر:

این خوراکی مایع که از نیشکر به دست می آید حاوی مولکولی به نام اوریدین است که بر سیستم عصبی مرکزی و تعداد ناقل های عصبی تاثیر می گذارد و هدف آن کاهش علائم افسردگی خواهد بود. البته این خوراکی چندان در دسترس نیست. همچنین به دلیل مقدار زیاد شکر برای افراد مبتلا به دیابتو چاقی توصیه نمی شود.

بادام:

منیزیم موجود در بادام یک راه معجزه آسا برای درمان میگرن و افسردگی است. 100 گرم بادام حاوی 268 میلی گرم منیزیم است. مصرف کافی منیزیم با کاهش علائم میگرن، تحریک پذیری و افسردگی ارتباط مستقیم دارد. ثابت شده که زنان و مردان بین سنین 19 تا 30 سال، روزانه به 310 تا 400 میلی گرم منیزیم نیاز دارند. این میزان با افزایش سن بیشتر می شود به طوری که مردان بالای 31 سال روزانه 420 میلی گرم و زنان بالای 31 سال روزانه 320 میلی گرم منیزیم باید دریافت کنند.

زغال اخته:

دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است که باعث کاهش استرس اکسیداتیور در بدن می شود. استرس اکسیداتیو یکی از ویژگی های اصلی بیماری افسردگی است. خواص آنتی اکسیدانی این میوه همچنین از رشد سلول های جدید حمایت می کند و راهی برای درمان افسردگی است