یکشنبه, 09 ارديبهشت 1403

فرمول شادی

  • دوشنبه, تیر 04 1397

اینگونه شاد زندگی کنید!

شادترین افراد روی کره زمین آنهایی هستند که خودشان را در معرض تجربه‌های جدید قرار می‌دهند.

شاد زیستن حق هر انسانی است اما گاهی آنقدر خود را درگیر مسائل ساده و پیش پا افتاده می کنید که زیبایی های زندگی را نمی بینید. می توان با تغییر بینش و زدن عینک خوش بینی شاد زندگی کرد. در این مقاله راهکارهایی  برای شاد زندگی کردن ارائه شده است.

مقایسه را رها کنید


اگر شما نسبت به چیزهایی که "فکر می کنید" افراد دیگر دارند، غبطه بخورید، همیشه ناراضی خواهید بود. بدترین قسمت قضیه این است که آن حقیقتی که شما در ذهنتان می سازید، ممکن است هیچ پایه و اساسی نداشته باشد.
همانطوری که ضرب المثل قدیمی می گوید"مرغ همسایه غازه"، همسایه شما ممکن است خانه و ماشین بزرگتر و بهتری داشته باشد، همکار شما ممکن است پله های ترقی را زودتر از شما طی کند، هنرمند رقیب شما ممکن است کارهای بیشتری از خود را بفروشد؛ اما شما دارید فقط به چیزهایی که از بیرون می بینید توجه می کنید! بدون توجه به این که واقعیت زندگی این افراد چگونه است...
برای چیزهایی که دارید سپاسگزار باشید و در نظر داشته باشید که شما نیز چیزهایی دارید که دیگران ندارند. بعلاوه دیگران، شما نیستند؛ نهایتا، هر چه آنها دارند یا ندارند، تأثیری روی آنچه شما دارید یا ندارید، ندارد!
زندگی شما برای رشد شما طراحی شده، پس مقایسه را کنار بگذارید تا بتوانید از یک زندگی شاد لذت ببرید.

معاشرت با آدم های سمی را کنار بگذارید


بعضی افراد سمی هستند، چرا که بد می اندیشند! بعضی دیگر به دلیل حسادت یا احساس عدم امنیت، نسبت به شکست های ما بسیار دقیق هستند و فقط به آنها توجه می کنند، البته که گاهی اوقات خودشان نمی دانند که چنین می کنند...
بهرحال شما مسئول احساسات دیگران نیستید، شما مسئول هستید تا با شایستگی، احترام و توجه رفتار کنید. اگر اینگونه رفتار کنید و دیگران بخواهند در زندگی شما باشند ولی همچنان عدم موفقیت شما را بخواهند، شما کاملا حق دارید که آنها را کنار بگذارید.
ما به اندازه کافی باورهای سمی داریم که روی افکار و احساساتمان تأثیر می گذارند، اجازه ندهید که آدمهای منفی به این باورهای سمی شما دامن بزنند.
دور وبرتان را با افراد مثبت پر کنید که به شما باور دارند و حقیقتا می خواهند که شما شاد باشید.

اتفاقات بد گذشته را رها کنید

چالش و سختی بخش جدایی‌ناپذیری از زندگی انسان است. فراموش نکنید که هرکدام از ما توانایی‌های منحصربه‌فرد خودمان را داریم، بنابراین کاملاً طبیعی خواهد بود که نتوانیم از پس برخی از مشکلات زندگی بربیاییم. نحوه مواجهه با شکست اهمیتی زیادی دارد، نباید اجازه دهید تا شکست یا ناکامی در یک مورد، تمام جنبه‌های زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

از تغییر نترسید

افرادی که انعطاف‌پذیری کمی دارند، نسبت به تغییر مقاومت زیاد دارند و ترجیح می‌دهند که در فضای امن خود باقی بمانند. فارغ از اینکه این سبک زندگی خوب است یا بد، سبب می‌شود که فرد نتواند از تجربیات جدید زندگی بهره ببرد. باید تغییر را در آغوش بکشید و سعی کنید انعطاف‌پذیری خود را افزایش دهید

«وقتی شد، خوشحال می شم»
وقتی باور داشته باشید شادی تان در گرو رخداد ویژه ای است، درحال انتظار برای آن رخداد، شادی را از خودتان می گیرید. لحظه های زندگی را هدر ندهید؛ دم را غنیمت بشمارید و کمتر به آنچه در آینده مایه ی شادی تان می شود، فکر کنید. تصمیم بگیرید که همین حالا شاد باشید! مقصد مایه ی خوشحالی نیست، سفر و مسیر آن مهم است.

دنبال تجربه‌های جدید باشید

شاید باور نکنید ولی شادترین افراد روی کره زمین آنهایی هستند که خودشان را در معرض تجربه‌های جدید قرار می‌دهند. برای اینکه نیروی درونی خود را تقویت کنید، با خودتان قرار بگذارید که روزی یک اشتباه مرتکب شوید. این قول و قرار شخصی باعث می‌شود که انگیزه و شجاعت لازم را برای تجربه‌های جدید پیدا کنید و به اصطلاح دل به دریا بزنید. متخصصان علوم اعصاب می‌گویند تجربه‌های تازه باعث تحریک ترشح دوپامین در مغز می‌شود که با افزایش شادی و نشاط رابطه مستقیمی دارد.

در زندگی خود، بی هدف نباشید
معمولا افرادی که برای زندگیشان هدف گذاری نکرده اند، دلیلی برای شاد شدن در زندگی نمی یابند. بنابراین یکی از گام های مهم برای شاد زیستن، آشنایی با تکنیک تعیین هدف در زندگی است. توجه داشته باشید که در هدف گذاری باید از میان اهداف خود، هدفی را انتخاب کنید که امید بیشتری به موفقیت آن دارید و در تلاش برای تحقق آن، فقط به فکر تایید یا تکذیب دیگران نباشید. البته از مشورت متخصصان بهره بگیرید. همچنین شما برای تعیین یک هدف، باید واقع بین باشید.

نداشته ها را ضعف ندانید
انسان به طور طبیعی کمبود را نقص می داند، اما چنین باوری نسبت به فراوانی ندارد؛ این مانعی برای بی خیالی و ساده گیری است. ما با تمرکز بر نداشته هایمان، احساس کمبود می کنیم. خُب این چه فایده ای دارد؟ خوب است که به نکته های مثبت داشته هایتان و نکته های منفی نداشته هایتان فکر کنید. چرا فکر کردن به نداشته هایتان باید مایه ی عذاب تان شود؟ این طرز تفکر هیچ کمکی به بهره وری و کارایی شما نمی کند. فهرستی از چیزهایی که در زندگی برای تان ارزشمند هستند تهیه کنید. همیشه عده ای از شما داراترند و عده ای از شما ندارتر. باور کنید آنچه دارید کافی است