پنج شنبه, 09 فروردين 1403

گروه خونی O

  • چهارشنبه, اسفند 01 1380

8 حقیقت عجیب و جالب درباره گروه خونی o

 8 حقیقت عجیب و جالب درباره گروه خونی o که نمی دانستید+ تصاویر
 
گروه خونی انسان برای نخستین بار در دهه ۱۹۰۰ میلادی توسط کارل لندشتاینر، ایمونولوژیست اتریشی به چهار گروه اصلی تقسیم‌بندی شد که بر اساس این تقسیم‌بندی خون انسان‌ها به چهار دسته AB ,B ،A و O و بر اساس تقسیم‌بندی دیگر به گروه‌های مثبت و منفی تقسیم می‌شود.

به گزارش بهداشت نیوز گروه‌های خونی بر اساس وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون تعیین می‌شود. 

هر انسانی به‌طور طبیعی یکی از این چهار گروه خونی را دارد. به طور مثال، فردی با گروه خونی A آنتی‌ژن A را بر روی گلبولهای قرمز خونش بروز می‌دهد و علیه سایر پادتن‌های گروه‌های خونی (B) در بدنش پادتن (آنتی‌بادی) ساخته می‌شود.

فردی با گروه خونی B آنتی‌ژن B را دارد. فردی با گروه خونی AB هر دو آنتی‌ژن A و B را دارد و فردی با گروه خونی O هیچ‌کدام از دو آنتی‌ژن را ندارد و علیه هر دوی آن‌ها در بدنش پادتن ساخته می‌شود.

بیشترین افراد در جهان دارای گروه خونی O هستند.بسیار مهم و ضروری است که همه انسان‌ها بدانند به کدام گروه خونی تعلق دارند. این آگاهی برای مواقع اورژلنسی و نجات جان فرد اهمیت دارد.

طی گزارش سازمان انتقال خون ایران در مهر ۱۳۹۲، کمتر از ۱۰ درصد مردم گروه خونی منفی دارند و ABمنفی نایاب‌ترین گروه خونی در کشور است.با این تفاسیر جالب است بدانید برخی مدعی هستند که گروه خونی فرد می‌تواند روی سلامت و حتی بعضا روی آینده و شخصیت او هم تاثیر بگذارد.در این مطلب ما واقعیت‌های علمی جالب و فرضیه‌های عجیب در مورد گروه خونی O را برشمرده‌ایم. امید که مورد توجهتان قرار بگیرد.

۱- گروه خونی انسان چگونه مشخص می‌شود؟

همان طور که در بالا به اختصار گفتیم، گروه‌های خونی بر اساس وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های موروثی خاصی روی سطح گلبول‌های قرمز خون تعیین می‌شود. این آنتی‌ژن‌ها می‌توانند سیستم ایمنی بدن را مجبور کنند در مقابل تزریق خون دیگر واکنش نشان دهد.

برای همین است که همیشه توصیه می‌شود که مردم از همان ابتدای کودکی گروه خونی خود را یاد بگیرند و بدانند به کدام یک از چهار گروه AB ,B ،A و O تعلق دارند.

۲- ویژگی گروه‌های خونی را می‌توانید در عکس زیر ببینید:

  • گروه خونی A: آنتی‌ژن نوع A را روی سطح گلبول قرمز خود دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور B (ضد آنتی‌ژن B) را دارا هستند.

  • گروه خونی B: آنتی‌ژن نوع B را در سطح گلبول های قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز آنتی کور A (ضد آنتی‌ژن A) را دارند.

  • گروه خونی AB: آنتی‌ژن نوع A و B را در سطح گلبول‌های قرمز خود را دارند و در پلاسمای خونشان نیز هیچ‌یک از آنتی کورها را ندارند.

  • گروه خونی O: هیچ‌یک از آنتی‌ژنها را در سطح گلبول‌های قرمز خود ندارند ولی هر دو آنتی کور را دارا هستند.

چهار گروه خونی اصلی وجود دارد که با وجود یا نبود آنتی‌ژن‌های A و B در سطح سلول‌های قرمز و آنتی‌بادی‌های A و B در پلاسما  تقسیم‌بندی می‌شوند. بعلاوه‌ی آنتی‌ژن‌های آ و ب، پروتئینی به نام عامل Rh هم وجود دارد که وجود یا نبودش مهم است.

با وجود Rh در واقع ۸ گروه خونی A+, A-, B+, B-, O+, O-, AB+ و AB- در جهان وجود دارد.

گروه خونی O+ (اُ مثبت) رایج‌ترین گروه خونی در جهان است به طوری که ۳۷ تا ۵۳ درصد از افراد در جوامع و قومیت‌های مختلف را شامل می‌شود.

۳- افرادی که گروه خونی O دارند، اهداکننده‌های جهانی بشمار می‌روند

افراد با گروه خونی O+ می‌توانند به هر چهار گروه خونی خون اهدا کنند. البته فقط به کسانی که RH خونشان مثبت است  یعنی O+, A+, B+, AB+

سلول‌های خونی O منفی را می‌توان به همه ۸ گروه خونی اهدا کرد. به همین خاطر کسانی که گروه خونی اُ منفی دارند همیشه و در همه جا برای انتقال خون اورژانسی مورد توجه قرار دارند. خون O- در مواقع ضروری و اورژانسی حتی بدون انجام آزمایشات تطبیق گروه خونی به بیمار یا مصدوم تزریق می‌شود زیرا امنیت کامل دارد.

حتی به نوزاد چند روزه که هنوز سیستم ایمنی بدنش تکمیل نشده هم می‌توان این خون را تزریق کرد.

۴- کسانی که گروه خونی O هستند فقط از افراد با گروه خونی O می‌توانند خون دریافت کنند

افراد با گروه خونی O+ می‌توانند فقط از گروه‌های O+  و O- خون دریافت کنند.

کسانی که O- هستند فقط می‌توانند از O- خون بگیرند.

در مواقع اضطراری و اورژانسی، وقتی خون O- کم است، می‌توان آن را با خون O+ جایگزین کرد.

۵- خطرات سلامتی گروه خونی O

برخی فرضیه‌های علمی ثابت کرده‌اند که گروه خونی انسان‌ها تعیین کننده سلامت جسمانی آنها نیز هست. با اینکه این تئوری‌ها هنوز به طور عمومی و جهانی اثبات نشده‌اند، اما گفته می‌شود که خطراتی که سلامت انسان را تهدید می‌کنند در گروه‌های خونی مختلف، متفاوت است.

به طور مثال، افرادی با گروه خونی O بیشتر از سایر گروه‌های خونی مستعد ابتلا به عفونت‌های باکتریال و ویروسی هستند. از جمله می‌توان به بیماری‌های طاعون، وبا، اوریون و سل اشاره کرد.

برخی مطالعات علمی مدعی هستند که افراد با گروه خونی O حدود ۳۳ درصد بیشتر از سایر افراد به زخم معده مبتلا می‌شوند.

۶- فواید سلامتی گروه خونی O

افراد با گروه خونی O کمتر از سایر گروه‌های خونی در خطر ابتلا به انسداد شرائین یا بیماری‌های قلبی قرار دارند. مطالعات علمی نشان می‌دهد، کسانی که گروه خونی O ندارند تا ۲۵ درصد بیشتر از کسانی که اُ هستند به سرطان لوزالمعده مبتلا می‌شوند.

همچنین انسان‌هایی که گروه خونی O دارند کمتر از بقیه مردم به بیماری‌های خونی و اختلال‌های شناختی مبتلا می‌شوند.

لازم به یادآوری است که سبک زندگی سالم و ورزش کردن هم در این امر تاثیر مهمی دارد و تنها به واسطه گروه خونی نمی‌توان از سلامت همیشگی قلب و جسم خود اطمینان داشت.

۷- رژیم غذایی مناسب گروه خونی O

شاید شنیده‌ باشید که برخی از غذاها برای گروه‌های خونی مختلف مناسب‌تر هستند. رعایت این نکته باعث می‌شود تا فرد جسم سالم‌تری داشته باشد. البته این ادعا پشتوانه علمی ندارد اما برخی از متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند که بر اساس گروه خونی خود غذا میل کنید تا زندگی سالم‌تری داشته باشید.

۸- رابطه گروه خونی O و شخصیت افراد

ارتباط بین گروه های خونی افراد و ازدواج چیست؟ 

با اینکه رابطه گروه خونی و شخصیت انسان‌ها به لحاظ علمی ثابت نشده اما در برخی از کشورهای جهان من جمله ژاپن مردم بسیار به این امر اعتقاد دارند. در این کشور آسیایی برنامه‌های تلویزیونی، روزنامه‌ها، مجله‌ها و سایر رسانه‌ها همیشه طالع‌بینی‌هایی بر اساس گروه خونی دارند.

ژاپنی‌ها اعتقاد دارند افرادی که گروه خونی O دارد انسان‌های بسیار دست‌ودلباز، همدل، اجتماعی و به لحاظ مالی انسان‌های موفقی هستند. همچنین آنها بهتر است از میان گروه‌های خونی O یا A برای خود شریک عاطفی پیدا کنند.

ارتباط بین گروه خونی افراد و ازدواج چیست؟ بعد از طی مراحل خواستگاری و بله برون، هنگامی که برای جاری شدن خطبه عقد به دفاتر ثبت ازدواج مراجعه می کنید، یک معرفی نامه عکس دار به شما داده می شود تا به مراکز آزمایش خون جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج مراجعه کنید. اما این آزمایشات هیچ ارتباطی به گروه خونی شما ندارد. چراکه گروه های خونی هیچ مانعی برای وصلت افراد ایجاد نمی کنند و افراد با هر گروه خونی که داشته باشند می توانند با یکدیگر عروسی کنند.

مگر اینکه پای عوامل دیگری مثل خطر ابتلای جنین به تالاسمی و یابیماری های ژنتیکی در میان باشد. برای پیشگیری تالاسمی، زوجین می بایست پیش از عقد آزمایش خون انجام دهند. اما برای پیشگیری از بیماری های ژنتیکی در جنین، توصیه می شود که تمام افراد قبل از ازدواج نسبت به انجام آزمایشات ژنتیک اقدام کنند.   آزمایشات قبل از عقد نه ربطی به گروه خون افراد دارند و نه شامل آزمایش ژنتیک می شوند. اما در برخی از موارد و برای بعضی از زوجین در همان مراکز انجام آزمایشات پیش از عقد، متخصصان به عروس و داماد توصیه می کنند که با توجه به شرایطی که دارند نسبت به انجام مشاوره ژنتیکی اقدام کنند. این موارد عبارتند از: ۱ – زوج هایی که باهم نسبت فامیلی دارند. این شامل هر نسبتی می شود. ( هر گونه ازدواج فامیلی ) ۲ – زوج جوانی که یکی از آنها دچار اختلالات ژنتیکی است. ۳ – زوج جوانی که یکی از اعضای درجه یک فامیل آنها دچار اختلالات ژنتیکی است. ۴ – خانم هایی که قصد ازدواج دارند و سن آنها کمتر از ۱۸ سال یا بیشتر از ۳۳ است. ۵ – زوج جوانی که در مراکز حساس و پرخطر فعالیت می کنند و با مواد شیمیایی و یا هسته ای سر و کار دارند.   بنابراین آنچه که در ازدواج افراد می تواند مشکل ساز باشد، یکسان بودن گروه خونی نیست بلکه ارتباط خونی ( مثلا در ازدواج فامیلی ) است که می تواند باعث مشکلات ژنتیکی شود. به جز احتمال بروز بیماری های ژنتیکی و همچنین تالاسمی، خوشبختانه سایر اختلالاتی که ممکن است در جنین ایجاد شود، در همان دوران بارداری قابل تشخیص و پیشگیری است. بنابراین لازم نیست در زمان عروسی نگران آنها باشید. 

منبع: باشگاه خبرنگاران