سه شنبه, 04 ارديبهشت 1403

راهکارروزی پربار

  • چهارشنبه, اسفند 22 1380

5 راهکار برای داشتن روزی پربار

چند لحظه با خودتون فکر کنید در طول روز چه اندازه کار انجام دادید؟ احتمالا ماکسیمم 3 یا 4 کار به ذهنتون می‌رسه، پس بقیه روز صرف چه کارهایی شده؟ احتمالا صرف همان کارهای ریز و بی‌اهمیت که هر روز هستند.

باید سعی کنیم کارهای جزیی روزمره جایگاه کم‌اهمیتی از طولِ روز ما رو به خود اختصاص دهند تا از انجام کارهای اصلی باز نمانیم.

در ادامه به 5 ایده برای چگونگی مدیریت کارهای ریز وبی‌اهمیت و در نتیجه داشتن روزی پربار اشاره می‌کنیم:

1- تکنیک 2 دقیقه‌ای:

اگر در حین انجام کار اصلی با کاری جزیی روبه‌رو می‌شوید، می‌بینید اگر در 2 دقیقه می‌توانید انجامش دهید، کار اصلی را برای انجام کار جزیی متوقف کنید و اگر نه، کار جزیی را در لیست اولویت‌ها گذاشته تا بعدا انجامش دهید و به کار اصلی برگردید.

2- لیست کردن کارهای جزیی

تک‌تک کارهای جزیی، ساده هستند و در کوتاه‌ترین زمان انجام می‌شوند ولی اگر چندین کار انباشته شوند می‌توانند زمان زیادی را بیهوده هدر دهند، پس بهترین روش اولویت‌بندی آنهاست.

3- حذف تعدادی از کارهای جزیی

اگر با دقت لیست تهیه شده در آیتم قبلی را مرور کنیم تعدادی از آنها به دلیل بی‌اهمیت و غیرضروری بودن نسبت به بقیه می‌توانند حذف شوند.

4- انجام همزمان چند کار جزیی

تعدادی از کارهای لیست شبیه به هم هستند و می‌توانیم با همزمان انجام دادن آنها، زمان مفیدی را صرفه‌جویی کنیم و به اصطلاح با یک تیر دو نشان بزنیم.

5- چگونگی زمان‌بندی

از آن‌جایی که کارهای جزیی، به دلیل سادگی زمان کمتری را صرف خود می‌کنند، بهتر است زمانی از روز را که تمرکز کافی برای انجام کارهای ضروری نداریم به آنها اختصاص دهیم ولی توصیه می‌شود از زمان استراحت جهت انجام کارهای جزیی استفاده نشود.