پنج شنبه, 09 فروردين 1403

روز امتحان

  • چهارشنبه, فروردين 07 1381

15 نکته که باید برای هر امتحان رعایت کنید تا موفق شوید

چه کارهایی ما را برای موفقیت در امتحانات آماده می‌کند

 
 
15 نکته که باید برای هر امتحان رعایت کنید تا موفق شوید

نکته اول:

صبح امتحان، زود از خواب بیدار شوید تا وقت کافی برای خوردن صبحانه و آماده شدن را داشته باشید. پرهیز از عجله کردن باعث آرامش خاطر شما میشود و داشتن آرامش نقش مهمی در موفقیت و افزایش بازده شما دارد.

نکته دوم:

روز قبل از امتحان، ساعت، تاریخ و محل برگزاری آزمون را بررسی کنید و مطمئن شوید که همه چیز مرتب است.

نکته سوم:

صبحانه ی متعادلی بخورید. یک لیوان چای شیرین به همراه نان و پنیر و چند عدد خرما گزینه ی مناسبی هستند. تا جای ممکن از خوردن صبحانه ی ریسکی مثل خامه و یا هر چیزی که باعث تغییر مزاج در شما میشود اجتناب کنید تا سر جلسه به دردسر نیافتید!

نکته چهارم:

قبل از ترک کردن منزل، تمام وسایل مورد نیاز خود را چک کنید. خودکار آبی اضافه، مداد اضافه، پاک کن، مداد تراش، کارت ملی و یا کارت ورود به آزمون از نکات مهمی هستند که باید به خاطر داشته باشید.

میتوانید از قبل لیستی از این نیازمندیها تهیه کنید و قبل از رفتن برای امتحان این نیازها را از روی لیست خود بررسی کنید.

نکته پنجم:

زودتر به سمت جلسه ی آزمون حرکت کنید تا نیم ساعت قبل از شروع در محل حاضر باشید. همیشه باید حوادث غیر منتظره را پیش بینی کنید. دیر رسیدن باعث افزایش استرس در شما میشود و همین میتواند عاملی برای کاهش بازده شما در امتحان باشد.

نکته ششم:

اگر در محل آزمون افرادی هستند که رفتار پر استرس دارند حتما از آنها دوری کنید. سعی کنید در گوشه ای خلوت به مرور آنچه مطالعه کرده اید بپردازید. فراموش نکنید شما نیاز به آرامش دارید و همیشه هستند کسانی که بخواهند با کلمات مختلف استرس را در شما افزایش دهند.

نکته هفتم:

قبل از شروع امتحان دستشویی بروید. سندرم دل پیچه (احساس دل پیچه قبل از امتحان به دلیل استرس) یک امر طبیعی است. میتوانید قبل از شروع امتحان یک تکه نبات بخورید، اینکار برای کنترل دلپیچه مؤثر است. از طرفی استفاده از سرویس بهداشتی قبل از شروع آزمون باعث میشود تا حین آزمون وقت ارزشمند شما تلف نشود.

نکته هشتم:

به یاد داشته باشید همیشه اولین کاری که انجام میدهید، نوشتن نامتان بالای برگه ی امتحانی باشد. ممکن است باور نکنید ولی بسیاری از افراد فراموش میکنند نامشان را در برگه ی امتحان بنویسند و نتیجه ی تلاش یک ساله شان به هدر میرود.

نکته نهم:

حتما قبل از شروع به پاسخگویی، تمام سوالات را یکبار با دقت مطالعه کنید و زمان مورد نیاز برای پاسخ دادن به هر سوال را تخمین بزنید. از شروع کردن با عجله پرهیز کنید، مدیریت زمان در امتحان بسیار مهم است و میتواند بازدهی شما را بسیار دگرگون کند.

نکته دهم:

آزمون را با ساده ترین سوال آغاز کنید. پاسخ دادن به سوالی که از جواب آن اطمینان دارید باعث افزایش اعتماد به نفس در شما میشود و ذهن شما برای پاسخ دادن به سوالاتی که ممکن است فراموش کرده باشید آماده خواهد شد. الزامی وجود ندارد که سوالات را به ترتیب پاسخ دهید ولی به خاطر داشته باشید که سوالاتی که جواب نداده اید را با علامت مشخص کنید.

نکته یازدهم:

بعضی وقتها ممکن است حین امتحان مطلبی را که میدانید، فراموش کنید و به اصطلاح هنگ کنید! در این مواقع بهترین کار نوشتن است. هرچیزی که میدانید بنویسید و یا سعی کنید موضوعات مشابه را به خاطر آورید. با کمی نوشتن مغز از نو فعالیتش را آغاز میکند و احتمال زیادی برای یادآوردن مطلب وجود دارد.

به خاطر داشته باشید که وقت خود را در این گونه مواقع مدیریت کنید و ابتدا سوالاتی که پاسخ آنها را میدانید پاسخ دهید.

نکته دوازدهم:

بیش از حد برای یک سوال یا مساله وقت تلف نکنید. اگر پاسخ دادن به یک سوال بیش از حدی که برای آن در نظر گرفته اید طول کشید، آن را رها کنید. ابتدا سوالاتی که زمان کمتری برای پاسخگویی نیاز دارند بنویسید. در این خصوص میتوانید به مطلب مدیریت زمان در آزمونها مراجعه کنید.

نکته سیزدهم:

از سوال پرسیدن نترسید. اگر نکته ای از سوال برای شما مبهم است از متصدی آزمون و یا معلم خود سوال کنید.

نکته چهاردهم:

همیشه به طور کامل از زمان آزمون استفاده کنید. اگر زودتر از موعد مقرر به سوالات پاسخ دادید حتما و حتما یکبار دیگر سوالات را بررسی کنید و پاسخ خود را مطالعه کنید. مجددا مسائل را حساب کنید و از پاسخ درست مطمئن شوید.

بررسی کنید که پاسخ سوالات را به درستی وارد کرده اید و جواب یک سوال را برای سوال دیگر ننوشته باشید.

نکته پانزدهم:

تحت هر شرایط خونسردی خود را حفظ کنید. شما قبل از شروع امتحان تلاش خود را کرده اید و تکالیف مربوطه را انجام داده اید. پس به خودتان آرامش دهید و اجازه دهید فکر شما به درستی کار کند و از چیزی نترسید. اگر امتحان سخت باشد، شرایط برای سایر دوستان شمانیز یکسان است.

نتیجه گیری:

باید بدانید که موفقیت بدون تلاش و کوشش بدست نخواهد آمد. باید خوب مطالعه کنید تا بتوانید موفق شوید. در اینجا ما فقط نکاتی را یادآوری کردیم که میتواند باعث افزایش بازده تحصیلی شما شود، یعنی اگر کسی خوب درس خوانده باشد، با رعایت این نکات میتواند از اشتباهات ناخواسته جلوگیری کند و نتیجه ی بهتری کسب کند.