شنبه, 08 ارديبهشت 1403

خوشبینی وسلامت روان

  • دوشنبه, خرداد 20 1398

فواید خوشبینی و مثبت اندیشی بر روی جسم و روان

 

 فواید خوشبینی و مثبت اندیشی بر روی جسم و روان
احتمالا تا حالا کسی بوده که به شما بگوید: “خوش‌بین باش” یا “به نیمه پر لیوان نگاه کن”. افرادی که این حرف‌ها را بر زبان می‌آورند انسان‌هایی مثبت اندیش هستند. مثبت اندیشی و خوشبینی ، فواید بسیار زیادی در زندگی انسان دارند.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از نسخه، احتمالا تا حالا کسی بوده که به شما بگوید: “خوش‌بین باش” یا “به نیمه پر لیوان نگاه کن”. افرادی که این حرف‌ها را بر زبان می‌آورند انسان‌هایی مثبت اندیش هستند. مثبت اندیشی و خوشبینی ، فواید بسیار زیادی در زندگی انسان دارند.

تاکنون تحقیقات گسترده‌ای درباره تاثیر افکار مثبت بر روی ذهن و جسم انسان انجام شده است. محققان همچنان در حال پیدا کردن شواهد بیشتری درباره تفکر مثبت و خوش بینی در زندگی ما انسان‌ها هستند. این مقاله را بخوانید تا متوجه تاثیر شگفت‌انگیز مثبت ‌اندیشی بر جسم و جان خود شوید.

تفکر مثبت باعث اوج‌گیری سلامت افراد می‌شوند
یافته‌ها جدید، چنین نشان می‌دهد که افراد خوشبین و مثبت اندیش، نه تنها سالم‌تر و کم تنش تر هستند، بلکه به طور کلی رفاه بیشتری نیز دارند. بر اساس تحقیقات پژوهشگر روانشناسی مثبت، خانم سوزان سهرستروم:
“بروز اشتباهات تقریبا برای هر فعالیتی که انسان‌ها انجام می‌دهند ذاتی است. مطالعات نشان می‌دهد که خوش بین ها به طور کلی از نظر روان‌شناختی و فیزیولوژیکی سالم‌تر از سایر انسان‌های دیگر هستند.”

حتی اگر به‌طور طبیعی، تفکر مثبتی در ذهن شما جاری نیست، ایجاد تفکر مثبت ساختگی توسط ذهن می‌تواند تاثیر به سزایی بر روح و روان شما داشته باشد. به عبارتی، القای مثبت اندیشی و خوشبینی به مغز و بدن نیز می‌تواند باعث ایجاد تغییراتی در بدن انسان‌ها شود و آن‌ها را سالم‌تر کند.

افراد مثبت اندیش و خوش بین بهتر با استرس مقابله می‌کنند
هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا، افراد مثبت اندیش مؤثرتر از افراد بدبین، با قضایا برخورد می‌کنند. در یک تحقیق، محققان دریافتند که، وقتی خوش بینان با ناامیدی مواجه می‌شوند (شرایط ناامید کننده مانند عدم پیدا کردن شغل مناسب و یا عدم ارتقای شغلی)، بیشتر بر روی راه‌حل‌هایی که باعث حل مشکل و مساله می‌شود، تمرکز می‌کنند. آنها به جای ناامیدی و یا تمرکز بر روی چیزهایی که نمی‌توانند تغییر دهند، کارهایی مشابه زیر را انجام می‌دهند:
    خونسردی خود را حفظ می‌کنند
    فقط روی راه‌حل هایی که متناسب مشکل است تمرکز می‌کنند
    برنامه‌ای تدوین می‌کنند
    در صورت لزوم و زمانی که به یاری کسی نیازمند بودند، از دیگران تقاضای کمک می‌کنند

از سوی دیگر، بدبین‌ها، به راحتی فرض می‌کنند که وضعیت از کنترل آنها خارج است و هیچ چیزی برای تغییر شرایط در دسترس ندارند. آن‌ها بیشتر بر روی شرایطی تمرکز می‌کنند که واقعا توانایی تغییرش را ندارند.

خوش بینی می‌تواند ایمنی بدن شما را بهبود بخشد
در سال‌های اخیر، محققان متوجه شده‌اند که ذهن شما می‌تواند بر روی بدن شما اثرات شگفت‌انگیزی بگذارد. دستگاه ایمنی انسان، ساز و کار ویژه‌ای است که افکار و نگرشش می‌تواند به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم روی آن تاثیر بگذارند. در یک مطالعه، محققان دریافتند که، فعالیت مغزی با افکار و احساسات منفی، منجر به واکنش ایمنی ضعیف‌تر به واکسن آنفلوانزا می‌شود. سگرستون (Segerstrom) و استفان (Sephton ) دریافتند: افرادی که نسبت به بخش خاص و مهم از زندگی خود خوش بینی دارند، و یا احساسات مثبتی دارند، سازوکار ایمنی بدن‌شان قوی‌تر از سایرین است. برای مثال دانش‌آموزانی که در مدرسه نسبت به بهتر شدن وضعیت تحصیلی خودشان خوش بین هستند و همواره تفکرات مثبت دارند، نسبت به سایر دانش‌آموزان از سیستم ایمنی قوی‌تر برخوردار هستند.

تفکر مثبت نه تنها توانایی شما برای مقابله با استرس و مصونیت شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه بر سلامت کلی بدن شما تاثیر می‌گذارد. درمانگاه Mayo برای بیماران مثبت اندیش امتیازاتی قائل شده که کمک می‌کند روند بهبودی آن‌ها سرعت بیشتر بگیرد و زندگی بهتری داشته باشند:
    کاهش خطر مرگ و میر ناشی از مشکلات قلبی عروقی
    افسردگی کمتر
    و افزایش طول عمر

در حالی که محققان هنوز بطور کامل نمی‌دانند که چرا تفکر مثبت و مثبت اندیشی به سلامت کمک می‌کند، برخی معتقدند که افراد مثبت اندیش ممکن است شیوه زندگی سالم‌تری نسبت به بقیه افراد دارند. با مقابله بهتر با استرس و اجتناب از رفتارهای ناسالم، آنها قادر به بهبود سلامت و شرایط عمومی خود هستند.

خوش بینی و مثبت اندیشی افراد را انعطاف‌پذیر می‌کند
انعطاف‌پذیری به توانایی ما برای مقابله با مشکلات اشاره دارد. افراد منعطف قدرت حل و فصل بحران و آسیب را دارند. و بهتر با بحران یا آسیب‌دیدگی برخورد می‌کنند. محققان همچنین دریافتند که پس از یک بحران، مانند یک حمله تروریستی یا فاجعه طبیعی، افکار مثبت ، خوش بینی و مثبت اندیشی، موجب رشد و پیشرفت می‌شوند.

و نوعی بافر در برابر افسردگی را در میان افراد انعطاف‌پذیر ایجاد می‌کنند. خوش‌بختانه، کارشناسان همچنین معتقدند مثبت اندیشی و خوشبینی با انعطاف‌پذیری می‌تواند رشد کند. با پرورش افکار مثبت، حتی در مواجهه با وقایع وحشتناک، مردم می‌توانند به  پاداش‌های کوتاه‌مدت و بلند‌مدت زیر دست پیدا کنند:
    مدیریت سطوح استرس
    کاهش افسردگی
    و ایجاد مهارت‌های مقابله‌ای در برابر شرایط بحرانی

مفهوم واقعی مثبت اندیشی  و خوش بینی
خوش بینی و مثبت اندیشی واقعا در زندگی تاثیرگذار است. اما همیشه کارساز نیست! در برخی شرایط، برخی افراد برداشت‌های نادرستی از خوشبینی دارند. این افراد ممکن است فکر کنند: “حالا که من خوش‌بین هستم، یعنی هر اتفاقی که برای من رخ بدهد خوشایند خواهد بود. من انتظار دارم هیچ اتفاق غیرمنتظره و ناخوشایندی برای من نیافتاد.”

خبر بد برای این افراد داریم. در واقع، محققان متوجه شده‌اند که این موارد خوش بینی ممکن است به کار این افراد نیاید. به عنوان مثال، افرادی که بیش از حد خوش‌بین هستند، ممکن است توانایی‌های خود را بیش از حد تصور کنند، ممکن است قدرت مقابله با مشکلات خود را بیش از اندازه تصور کنند. آن‌ها در این حالت دچار استرس و اضطراب ناشی از خوش بینی می‌شوند. زیرا همیشه می‌خواهند با شرایط مقابله کنند. و استرس این را دارند که اگر نشود چه؟ من که قدرت زیادی دارم اگر شکست بخورم چه؟  در نهایت منجر به استرس و اضطراب بیشتر و بیشتری می‌شود.

اتفاقات بد رخ خواهند داد.  گاهی اوقات ناامیدی سر راه‌تان سبز می‌شود. و گاهی اوقات شما از اعمال دیگران ناامید خواهید شد. زیرا ممکن است آسیبی به شما برسانند. این بدان معنا نیست که جهان و یا مردم به جنگ شما به پا خواسته‌اند. در عوض، خوش بینان نگاهی واقع‌بینانه به پدیدها و جهان دارند. مثبت اندیش به دنبال راه‌هایی مییگردد که بتوانند وضعیت را بهبود ببخشند. و سعی کند از تجربیاتش درس بگیرد. خوش بینی یعنی: با توجه به واقعیات زندگی، در میان انبوهی از مشکلات، هنوز هم به دنبال راه‌حل های واقعی و شدنی برای عبور از مشکلات باشیم