شنبه, 08 ارديبهشت 1403

تغذیه درهوای آلوده

  • دوشنبه, آبان 20 1398
مصرف کدام ویتامین‌ها در روز‌های آلوده ضروری است؟
 
هوای آلوده و مواد غذایی آن

بیماری قلبی عروقی و انواع سرطان، مشکلات تنفسی و مرگ‌های ناگهانی در اثر افزایش آلودگی هوا ایجاد می شوند. افراد بهتر است در این شرایط تا حد امکان از خانه خارج نشوند. در صورت لزوم می توانند هنگام خروج از ماسک های مخصوص استفاده کنند .

به تمام افراد در سنین مختلف مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین‌های E، C، D، بتاکاروتن، سلنیوم، پکتین، فسفر، منیزیم، کلسیم، آنتی اکسیدان ها و گوگرد در روزهای آلوده توصیه می‌شود. بهترین منبع این ویتامین‌ها سبزی و میوه‌ها بوده که معمولا در دسترس تمام افراد است. سلنیوم در مواد غذاهای دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات سبوس دار وجود دارد می توانند برای سلامت بدن بسیار مفید باشند.

غذایی مانند کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنگی، پرتقال و برگه سبز کاهو غنی از ویتامین C، جوانه گندم، روغن‌های گیاهی، گردو، بادام، زیتون، جگر و سبزیجات دارای برگ سبز منابع ویتامین E و شیر، کره و زرده تخم مرغ حاوی ویتامین D هستند که به راحتی افراد می‌توانند در برنامه غذایی روزانه خود قرار دهند. البته میوه‌هایی مانند طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل، اسفناج، کلم و زردآلو بتاکاروتن دارند که می توانند سلامتی بدن فرد را در مقابل آلودگی مقاوم کنند.