شنبه, 01 ارديبهشت 1403

ذهن سالم

  • دوشنبه, آبان 20 1398

ذهن سالم چیست؟!

داشتن تناسب اندام توجه بسیاری از افراد را به خود جلب می کند. تناسب اندام به معنای واقعی کلمه می تواند با جلوگیری از چاقی، بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سایر بیماری های ناشی از شیوه زندگی ناسالم، سلامت شما را حفظ کند. با این حال، داشتن تناسب جسمانی فقط نیمی از مراقبت از سلامتی است و نیمی دیگر مراقبت عاطفی است.

ذهن سالم چیست؟!
آیا تاکنون برایتان پیش آمده که بخواهید هرچه زودتر از یک موقعیت استرس زا خلاص شوید؟ وقتی ذهن سالمی داشته باشیم، یعنی توانایی عقب نشینی از سختی ها، مدیریت احساسات منفی و حفظ نگاه مثبت به زندگی را نیز داریم.

افرادی که می توانند احساسات و عواطف خود را کنترل کنند، احساس رضایت از زندگی دارند. آن ها از تغییر و یادگیری چیزهای جدید استقبال می کنند و توانایی خوبی در ایجاد و حفظ روابط دارند. این افراد اعتماد به نفس بالایی دارند.

چگونگی کنترل افکار و احساسات
ذهن شما نیز همانند جسمتان برای اینکه سالم باشد نیاز به تمرین و آموزش دارد و به این منظور باید دستورالعمل های خاصی را انجام دهید.

● ورزش کنید

مراقبت از بدن یکی از ساده ترین راه ها برای مراقبت از سلامت عاطفی و روحی است. به عنوان مثال ورزش به منظور کاهش استرس، اضطراب، افسردگی و احساسات منفی شناخته شده و باعث افزایش اعتماد به نفس می شود. فعالیت بدنی باعث ایجاد هورمون­ های مفیدی مانند اندورفین­ ها می­شود که حتی می­تواند بزرگترین مشکلات را تحت کنترل درآورد.

ورزش همچنین باعث افزایش جریان خون به هیپوکامپوس مغز می­شود که وظیفه تنظیم احساسات را دارد. ورزش باعث ایجاد سلول­های عصبی جدید می­شود که باعث افزایش انعطاف پذیری ذهنی و توانایی پردازش اطلاعات جدید می شوند.

● استراحت کافی داشته باشید

تحقیقات نشان می­دهد که یک برنامه خواب سالم می­تواند پریشانی و پرخاشگری عاطفی را کاهش داده و بر حافظه و تصمیم گیری تأثیر بگذارد. گرچه مکانیسم دقیقی که باعث می شود خواب بر روی احساسات ما تأثیر بگذارد ناشناخته است، اما دانشمندان فکر می کنند دلیل این امر این است که خواب باعث کاهش فعالیت در آمیگدال، مرکز عاطفی مغز می شود.

· مواد مغذی بخورید

بین غذای ناسالم و خلق و خوی بد رابطه مستقیم وجود دارد.

آلرژی غذایی، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی می تواند رفتار شما را تغییر دهد و مشکلات روحی و روانی را تشدید کند. قند خون بالا باعث زودرنجی می شود، در حالی که قند خون پایین شما را دچار افسردگی می کند. با این حال، قطع مصرف غذاهای ناسالم برای بسیاری از افراد کار دشواری است. سعی کنید به آرامی شروع به جایگزین کردن غذاهای ناسالم با غلات سبوس دار، میوه و سبزیجات کنید.

● روابط عمومی خوبی داشته باشید

منزوی بودن در اجتماع برای سلامت عاطفی شما خوب نیست. بنابراین گذراندن وقت با عزیزان، عضویت در یک باشگاه و داوطلب شدن در انجام کارهای مختلف می تواند به شما کمک کند تا از نظر احساسی متعادل باشید. اگر می خواهید احساس خوبی داشته باشید، به دیگران کمک کنید.

● ذهن خود را درمان کنید

اگر یک رویداد عاطفی بزرگ و مهم را پشت سر می گذارید و این اتفاق روحیه شما را تضعیف کرده و در محل کار یا خانه با مشکل مواجه شده اید، به یک پزشک مراجعه کنید. گاهی اوقات تنها چیزی که نیاز دارید این است که کسی بتواند شما را در مسیر صحیح قرار دهد و در مدیریت بهتر احساسات، کمکتان کند.