جمعه, 31 فروردين 1403

واجبات کلسیم

  • دوشنبه, دی 09 1398

چه کسانی باید حتما قرص کلسیم بخورند؟

 

چه کسانی باید حتما قرص کلسیم بخورند؟

رژیم غذایی غنی از لبنیات بهترین راه برای به دست آوردن کلسیم مورد نیاز بدن است، اما برای برخی افراد مصرف مکمل‌های کلسیم می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

اهمیت کلسیم برای سلامتی، به ویژه سلامت دندان و استخوان ها بر کسی پوشیده نیست. اگرچه رژیم غذایی مناسب (غنی از لبنیات) بهترین راه برای به دست آوردن کلسیم مورد نیاز بدن است، اما در صورت ناکافی بودن کلسیم در رژیم غذایی، مصرف مکمل های کلسیم می تواند گزینه مناسبی باشد.
بعضی افراد به دلیل ابتلا به بیماری زمینه ای خاص، ممکن است ناچار باشند تا مقدار دقیقی از کلسیم را دریافت کنند که این کار تنها با مصرف لبنیات یا غذاهای حاوی کلسیم امکان پذیر نیست و حتما باید مکمل های حاوی مقدار مشخصی از کلسیم را به شکل قرص یا کپسول مصرف کنند.

افرادی که رژیم های غذایی خاص را دنبال می کنند (مانند رژیم وگان)، کسانی  که به دلیل عدم تحمل لاکتوز، مصرف فرآورده های لبنی خود  را محدود کرده اند، کسانی که مقادیر زیادی پروتئین یا سدیم مصرف می کنند (این باعث می شود تا بدن مقدار بیشتری کلسیم دفع کند)، افرادی که به پوکی استخوان  مبتلا هستند،  بیمارانی که در حال درمان طولانی مدت با کورتیکواستروئیدها (کورتون ها) هستند کسانی هستند که باید حتما از مکمل‌های دارویی حاوی کلسیم استفاده کنند.
مصرف مکمل های دارویی حاوی کلسیم برای مبتلایان به بیماری های روده ای خاص که توانایی جذب کلسیم آنها کاهش پیدا می کند (مانند بیماری التهابی روده یا سلیاک) مناسب است. البته قبل از اینکه برای مصرف مکمل های حاوی کلسیم تصمیم گیری کنیم، باید با مشورت پزشک، کارشناس تغذیه یا دکتر داروساز از نیاز واقعی بدنمان به این ماده معدنی مهم مطمئن شویم.